verze pro tisk

Vitamín C: Nezbytný k životu

2. říjen 2010

Vitamín C čili kyselina askorbová je jednou z nejdůležitějších živin, které nezbytně potřebujeme k životu a udržení zdraví. Lidský organismus si vitamín C nedokáže sám vyrobit, proto je nutné jím naše tělo pravidelně zásobovat.

Vitamín C se často podává ve formě šumivých tabletVitamín C se často podává ve formě šumivých tablet

Je důležitý pro správnou funkci všech buněk lidského těla. Zvyšuje jeho odolnost proti infekci a chladu, posiluje imunitní systém, stimuluje tvorbu bílých krvinek, vývoj kostí, zubů a chrupavek, podporuje růst. Působí preventivně proti tvorbě nádorů, onemocnění srdce a cév a chrání organismus před těžkými kovy. Potřeba vitamínu C výrazně stoupá při nachlazení, větší tělesné námaze či stresu, při kouření (o 50 až 100 %), při užívání orální antikoncepce (o 100 %) či v těhotenství (o 30 %) a při kojení (o 60 %).

Vitamín C: Projevy nedostatku a vysokých dávek

Nedostatek vitamínu C vede ke snížené odolnosti proti infekcím, větší únavě, žaludečním problémům, zvýšené kazivosti zubů, narušení stavby kostí či ke krvácení do kloubů a jejich deformacím. Projevy nedostatku tohoto vitamínu zahrnují zejména únavu, podrážděnost a sklon k infekcím. Při poklesu příjmu vitaminu C pod 10 mg denně můžeme onemocnět kurdějemi. Na nedostatek vitaminu C lze i zemřít.

Naopak předávkování u vitamínu C nehrozí. Při podání vysoké dávky dochází zpravidla nanejvýš k podráždění žaludku a zažívacího traktu. Tělo si nevytváří zásoby vitamínu C a jeho přebytek se vyloučí ledvinami.

Příjem vitamínu C zvýšíme užíváním doplňků stravy

Vitamín C se nachází především v různých druzích zeleniny (brambory, rajčata, brokolice, květák, špenát) a ovoce (citrusy, papája, brusinky), avšak při jejich tepelném zpracování dochází k jeho úbytku. Kromě konzumace v běžné stravě si jeho příjem proto můžete zvyšovat užíváním potravinových doplňků .

Doporučená denní dávka:

děti do 1 roku 50 mg

děti ve věku 1–3 roky 60 mg

děti ve věku 4–6 let 70 mg

děti ve věku 7–10 let 80 mg

dospívající ve věku 11–15 let 90 mg u chlapců a 100 mg u dívek

dospívající ve věku 15–18 let 100 mg u chlapců a 90 mg u dívek

v dospělosti 70–100 mg

v těhotenství 110 mg, při kojení až 120–150 mg

Reklama

[Nahoru ↑]


Hodnocení

Zatím nikdo nehodnotil


Čtěte také...

Vitamín E: Významný antioxidant

Vitamín E: Významný antioxidant

Míváte často křeče? Trpíte ekzémem? Nejen s těmito potížemi vám pomůže vitamín E! Na co všechno je dobrý?

Vitamín A: Pro dobrý zrak a proti nádorům

Vitamín A: Pro dobrý zrak a proti nádorům

Vitamín A je nezbytný pro dobrý zrak za šera a správné rozeznávání barev, podporuje růst a správný vývoj buněk sliznic, kostí a krvetvorby, ovlivňuje kvalitu a funkčnost sliznic či brání rozvoji některých nádorů. Naše tělo potřebuje jeho pravidelný přísun, protože vitamín A se spaluje při sledování …


Rakytník řešetlákový: Vitamínová bomba

Rakytník řešetlákový: Vitamínová bomba

Kdo by řekl, že malé oranžové bobulky, které uzrávají na trnitém keři, v sobě mají tolik vitamínů, jako málokteré ovoce? Ne nadarmo se rakytníku přezdívá citrón severu. Jaké vitamíny obsahuje? Jak ho využít nejen v kuchyni?

Kustovnice čínská (Goji): Superpotravina nového tisíciletí

Kustovnice čínská (Goji): Superpotravina nového tisíciletí

Goji neboli kustovnici čínské se přezdívá rudé diamanty. Tvar tohoto červeného ovoce připomíná diamant, a co do obsahu vitamínů jde o skutečný poklad. Ještě donedávna nebyla kustovnice čínská v západním světě moc známá a používala se jen jako okrasná rostlina v živých plotech. Nyní ovšem zažívá skut…